Aktuality
Zbigniew Siemiątkowski – muž polských tajemství
„Vyhrál jsem tři civilní procesy a proti mně byly vedeny tři trestní kauzy. Za zadržení Modrzejewského jsem dostal rok vězení s podmínkou na tři roky. V druhé jsem byl odsouzen za vynesení tajných dokumentů, také na rok s podmínkou na tři roky. V tom samém procesu jsem byl ale zbaven obvinění z úniku informací na členku SLD. To se týkalo vyšetřování ABW o nesrovnalostech v jedné z ropných společností. Zproštění obžaloby v tomto případě bylo pro mě otázkou cti.
Ve třetí kauze jsem byl také zproštěn obvinění za to, že jsem neutajnil zápis ze setkání Jana Kulczyka s ruským špehem Władimirem Ałganowem.“ řekl pro deník Rzeczpospolita Zbigniew Siemiątkowski.
V roce 2012 jej polský prokurátor obvinil v kauze tajných vězení CIA v polských Kiejkutach. Siemiątkowski na otázku deníku Rzeczpospolita, zda bude jako dosud i u soudu mlčet o věznicích CIA v Polsku, odpovídá s humorem sobě vlastním: „Víte co, napište, že začnu mluvit před prokurátorem a soudem pokud mi zařídí zbavení mlčenlivosti od šéfa polské Národní bezpečnostní agentury a z velitelství NATO.“ Jak píše Rzeczpospolita, navzdory skutečnosti, že mučení CIA jej může stát 5 až 25 let ve vězení.
Pro českého čtenáře je Zbigniew Siemiątkowski méně známou figurou polské politické scény. Ke svému certifikátu NATO Cosmic Top Secret, umožňujícímu držiteli přístup k nejtajnějším informacím západního světa šel dlouhou cestou a vždy zleva.
Do polské komunistické PZPR vstoupil v roce 1978 ve třetím ročníku studia. Jak říká,chtěl být blízko partajním polským profesorům jakými byli Baszkiewicz, Samsonowicz, Mączak, Bardach či Garlicki. Jeho alma mater to byla rudá fakulta žurnalistiky a politických věd Varšavské univerzity. Po prohře PZPR se „Solidaritou“ ve volbách v roce 1989 spolu s dalšími mladými intelektuálními straníky chtěl ukončit činnost PZPR a na bázi jejího sociálnědemokratického křídla založit novou stranu. Od počátku pracoval pro Kwaśniewského a Fiszbacha, jako pro potencionální budoucí lídry. Chtěli opustit partajní „beton“, který byl tehdy zosobněn Leszkem Millerem, ale Fiszbach se začal domlouvat se „Solidaritou“ a Miller do politického hrobu nechtěl. Na posledním sjezdu PZPR byl Siemiątkowski předsedou návrhové komise a on, třicetiletý funkcionář, formuloval usnesení o jejím samorozpuštění.
V roce 1991, když byla postkomunistická SLD ještě v hluboké izolaci se Siemiątkowski stal poprvé poslancem. Po čase z něj strana udělala mluvčího, protože ze studií znal mnoho novinářů. Když se Kwaśniewski rozhodl kandidovat na prezidenta, udělal Siemiątkowského jednou z tváří a strůjců své kampaně. Na otázku Rzeczpospolite, zda při prezidentské televizní debatě se Kwaśniewski cíleně opozdil, aby rozezlil Wałęsu – odpovídá: „Nic nebylo spontánní. Debata byla od začátku do konce námi režírována a Wałęsa se zachoval přesně tak, jak se měl zachovat.“ vzpomíná Siemiątkowski.
Po volbách dostává v prezidentské kanceláři na starosti bezpečnostní problematiku a pracuje na personálním zajištění odborníků pro silová ministerstva z řad členů SLD. Jeho sporadické kontakty s tajnými službami se až v této chvíli stávají zásadními a od té doby už navždy bude mužem utajovaných informací. Po několika měsících se stává ministrem vnitra v Cimoszewiczově vládě.
Několikrát zasáhl do formování polské pravice. Zveřejnil například Bílou knihu o zákulisí polských tajných služeb, která měla ukázat jak odcházející skupina politiků kolem Wałęsy porušovala zákony. Když se blížily volby v roce 1997 tvrdil, že Wałęsa a ministři Demokratické Unie nechali sledovat politiky AWS, možného koaličního partnera následné Unie Svobody. Pokoušel se pravicové strany rozeštvat a dodnes si za svými tvrzeními stojí. Nic mu to platné nebylo a celé následující volební období se zabývá problematikou tajných služeb z opozičních poslaneckých lavic.
Vrací se v roce 2001, když se politické kyvadlo opět přehouplo na stranu SLD. Má také konkrétní misi – rozbít a zničit Úřad ochrany státu (UOP), který vedený pravicí vytáhl lustrační spisy, což mohlo poškodit prezidenta. Levice byla vystrašená, protože se připravovala složka Jolanty Kwaśniewské, manželky polského prezidenta. Po zrušení UOP v 2002 se jako její bývalý ředitel stal ředitelem Agencji Wywiadu (polské rozvědky). Ta začala spolupracovat s Američany, kteří po 11. září 2001 toužili po odplatě. Tak začala historie tajných vězení CIA v Polsku.
„Smlouva“ mezi Agencją Wywiadu a CIA je hlavním důkazem ve vyšetřování tajných vězení CIA v Polsku, píše Gazeta Wyborcza. Není to však důkaz nevyvratitelný protože je podepsán jen z polské strany Siemiątkowským. Tam kde má být podpis šéfa CIA je prázdné místo. Podle informátora deníku GW se Američané vysmáli předložené jim již parafované smlouvě, protože nechtěli zanechat stopy po porušení mezinárodního práva a americké ústavy. Označili Poláky za amatéry a sdělili, že takové věci se nedělají na základě formálních smluv.
Ke konci vlády SLD v Polsku, když ještě nikdo neočekával, že CIA dodá některé informace americkým médiím měl Siemiątkowski ještě jeden velký problém, za který byl po letech odsouzen. Bývalý ministr národního majetku za SLD Wiesław Kaczmarek zveřejnil v roce 2004, že dva roky tomu zpět polský premiér Miller a Siemiątkowski zfalšovali obvinění s polskou pravicí svázaného ředitele Orlenu (majitel Unipetrolu) Andrzeje Modrzejewského, aby zastavili podpis plánované smlouvy Orlenu na dodávky ropy s firmou J&S. Kaczmarkova slova byla momentem zlomu v SLD, píše Rzeczpospolita. A Siemiątkowski, dnes říká, že to byla obrana Kaczmarka, protože se kolem něj začali rojit agenti a vzpomíná na tehdejší korupční pomluvy. SLD už tehdy byla slabá a pod tlakem korupčních kauz. V Sejmu vznikla vyšetřovací komise aféry Orlen a její výsledky daly před deset lety polské levici smrtelnou ránu.
Siemiątkowski dodnes tvrdí, že J&S byla divnou firmou a nebylo možno dopustit, aby ten kontrakt dostala. Samotný příběh zatčení Modrzejewského spočíval v tom, že byl 7. února 2002 zatčen důstojníky UOP a několik hodin vyslýchán. Pak byl propuštěn na svobodu, ale další den odvolán z funkce ředitele Orlenu. Jako záminka pro zatčení posloužilo UOP a dozorujícím prokurátorům obchodování Modrzejewského s jeho soukromými akciemi.
Soudkyně Piekarska-Drążek, která Siemiątkowského odsoudila, se obrátila na polskou prokuraturu těmito slovy: „Náš stát se musí stydět, že se naši prokurátoři nepostavili žádostem UOP. Ani okresní, ani krajský, ani odvolací. Jeden z prokurátorů navíc řekl: To co můžeme pro UOP udělat je, že zatkneme Modrzejewského a nepožádáme o jeho vzetí do vazby. Taková slova vrhají stín na fungování celého systému polské spravedlnosti.“ Soud trval šest let a byl v režimu utajení a Rzeczpospolita proto jen cituje další slova soudkyně Piekarska-Drążek: „Spiknutí a intriky nejsou v tomto případě přehnaná slova. Celá záležitost byla spuštěna po schůzce v kanceláři předsedy vlády Leszka Millera, po které šéf UOP Siemiątkowski dal příkaz k zatčení Modrzejewského.“ Siemiątkowski byl odsouzen k jednomu roku vězení s tříletou podmínkou.
Ve volbách v roce 2005 jej SLD dala na nevolitelné místo kandidátky a Siemiątkowski poprvé prohrál. Den po volbách odešel ze strany. Dnes říká: „Měl jsem smůlu, že prokurátoři si na mně chtěli vybudovat kariéru. U vlády bylo PiS a mně bylo řečeno, že mám zradit své souputníky. To nepřichází v úvahu. Dnes mi není společenství kolem SLD k ničenu zapotřebí. Pokusím se zachránit si svou kůži sám.“
jp
zdroj: rzeczpospolita.pl
Aktuality
Sinusoidy

Experti polské opozice se předhánějí v analýzách vládní propagandy. Mirosław Oczkoś upozornil na „klamné cíle“, kterými prý vládnoucí strana přehlušuje ostražitost komentátorů i celé společnosti. Mají ve svém důsledku odvést pozornost k náhradním diskuzím jako je například ochrana křesťanství nebo potraty. „Je to jako když sledujete film o moderních letadlech nebo lodích. Pokud nějaké letadlo vypustí raketu, jiné se brání klamnými cíli.“ Probíhající polskou politickou diskuzi na téma Jan Pavel II. či o potratech proto mediální a politický expert označil za podvod.
Už to skoro vypadalo, že se polští opoziční politici poučili a nenaskakují na vidle PiS. Po týdnu, kdy primátor Varšavy musel odpovídat na otázky typu: Bude vaše vláda nutit Poláky, aby jedli brouky? by to bylo přirozené. Ale ono ne.
Europoslankyně za Občanskou koalici Janina Ochojska tvrdí, že je mnohem více obětí na polsko-běloruské hranici, než uvádí čísla nezávislé skupiny Granica (37 obětí) : „Myslím, že obětí této hranice je mnohem více. Buď jsou v nějakém hromadném hrobě, protože bych se nedivila, kdyby se v době, kdy byl uzavřen přístup na hranice, těla prostě sbírala, aby takové důkazy nebyly. V současnosti je pohřešováno téměř 300 lidí. Proč si to myslím? Nastal v minulosti okamžik, kdy z celého Polska tam byli povoláni lesníci. Na co? Přece nepomáhali lesu v těžké chvíli. Ale k něčemu byli povoláni.“
Krzysztof Sobolewski z PiS na dotaz ohledně vyjádření Ochojské v úterý v pořadu Polského rozhlasu uvedl: „Lze jen říci, že to, co vysvětluje chování Janiny Ochojské, je nemoc. Distancuje se od svých předchozích úspěchů, od svého života.“ Jeho reakce je na tvrzení o tom, že polští myslivci sbírali mrtvoly imigrantů v polských lesích u běloruských hranic a házeli je do hromadných hrobů velmi mírná. Je to asi tím, že polští politici tak trochu mávají rukou nad tím, co Janina Ochojska o tom či onom hovoří. Připomíná jednoho maďarského poslance Federálního shromáždění, který předčítal za řečnickým pultem bibli a pak ve spodní sinusoidě podepsal rezignaci, aby se po nějaké době ve vrcholné sinusoidě domáhal vstupu do FS.
Sinusoida či ne, naštvaní polští myslivci a lesníci poslankyni Ochojskou zažalovali a polská prokuratura zahájila řízení za pomluvu. Místopředseda Občanské platformy Rafal Trzaskowski podotkl, že takto tvrdá obvinění by měla být podložena důkazy a dodal: „Pokud důkazy nejsou, škodí to lidem, o kterých poslankyně hovoří“. Donald Tusk se nevyjádřil.
Ochojska se v Bruselu věnuje problematice lidí se zdravotním postižením (ona sama je postižená od raného dětství po prodělané dětské obrně). Má zkušenosti s humanitárními aktivitami a byla přítomna na místě mnoha katastrof. Věnuje se migraci. Domnívá se, že Evropa by se imigrantům neměla uzavírat. Zároveň se podle ní musí zvýšit pomoc zemím, odkud přistěhovalci přicházejí. „Pokud chceme migranty udržet v jejich vlastních zemích, neuděláme to pomocí zdí či ostnatého drátu. Když lidé umírají hlady a žízní, utečou ze svého bydliště a riskují své životy, byť jen proto, aby zachránili své děti.“
Opoziční experti hovořící o klamných cílech vypouštěných PiS to mají těžké. Plácnutí poslankyně Ochojské okamžitě využila ruská propaganda a točí se v kruhu s velmi citlivým tématem hromadných hrobů v Katyni. Někteří polští aktivisté žádají poslankyni o bližší určení místa hromadných hrobů, ale většina spíše očekává omluvu v době spodní sinusoidy.
Když autor Tří mušketýrů psal svůj román, těšil se na zítřek a na to, co jeho hrdinové zažijí. S Polskem je to podobné.
Aktuality
Politika soudržnosti na plenárním zasedání Evropského kongresu místních samospráv

„Politika soudržnosti a směry rozvoje současných regionů“ – to je téma plenárního zasedání druhého dne letošního HSR. V diskusi, kterou vedl Jan Rokita, se na pódiu sešli zástupci několika evropských zemí. Ukrajinu zastupoval náměstek Dmytro Razumkov, Finsko starosta regionu Helsinki-Uusimaa Ossi Savolainen, Norsko starosta regionu Inlandet Even Aleksander Hagen. Za polskou stranu se zúčastnila státní tajemnice Małgorzata Jarosińska-Jedynak a maršálek Dolnoslezského vojvodství Cezary Przybylski.
Náměstek Razumkov poznamenal, že na Západě pokračuje odpor proti vstupu jeho země do EU a země západní Evropy si nevšímají enormních výdajů, které Rusko investuje do zničení jednoty západních partnerů. Mělo by se vypracovat společné stanovisko – to ukázala válka. Pouze sjednoceni můžeme vyhrát proti agresorovi. Dobré vztahy je třeba znovu vybudovat na mnoha úrovních, od parlamentu až po regiony. Na Ukrajině samozřejmě existují politické spory, ale politici nebudou rozdělovat společnost v její touze stát se součástí evropské rodiny. Nejsme moc daleko od sebe a máme podobné problémy. Správní reformy je třeba provést hned, nesmíme čekat na konec války. Máme základ a možnosti reformovat zemi. Zde je příkladem pro Ukrajinu Polsko a Německo,
Ossi Savolainen zahájil svůj projev zdůrazněním, že jeho region je skutečně progresivním regionem ve Finsku, který klade důraz na ochranu životního prostředí a chce být do roku 2030 plně bezemisní. Starosta zaznamenal některé problémy vyplývající z implementace kohezní politiky. Zdůraznil, že finanční prostředky poskytnuté EU pak vláda rozděluje na národní úrovni, často nespravedlivě. Prostředky jdou do méně rozvinutých regionů, což zpomaluje přechod k nulovým emisím v regionu Helsinky-Uusimaa. Starosta zdůraznil, že jeho region se zaměřuje na inovace a prosazování zelené politiky. Má vizi a chce ji realizovat – na to ale potřebuje finance. Důležitou rolí kohezní politiky je rozvoj inovací – na výzkum této problematiky je v regionu vyčleněno 5 % HDP. K dosažení úspěchu je však nutná spolupráce na mnoha úrovních – jak s územními samosprávnými celky, tak s výzkumnými institucemi.
Dokonce i Aleksander Hagen zdůraznil, že Norové, kteří nejsou členy EU, spolupracují s EU v mnoha aspektech života. Starosta zdůraznil význam kohezní politiky v dnešním světě. Jediným řešením je konstruktivní dialog, protože každý si musí uvědomit, jak velký vliv na svou zemi má. Politická neshody musí vést ke konečné dohodě. Vždy je třeba hledat společného jmenovatele, zejména v diskusích o politice soudržnosti, která je tak důležitá pro budoucí, lepší Evropu.
Ministryně Małgorzata Jarosińska-Jedynak zdůraznila, že Polsko je jedním z největších příjemců evropských fondů – dostali jsme 76 miliard PLN. Bohužel unijní verze kohezní politiky je rigidní a nepružná. Peníze z programů pomoci nelze použít na jiné než plánované účely. A zároveň se objevil problém pandemie, války a uprchlíků z Ukrajiny. Polsko nemůže převést finanční prostředky na pomoc Ukrajincům v Polsku, protože evropští technokrati s takovým krokem nesouhlasí. „Rigidní“ programy pomoci nelze použít k jiným účelům, než je plánováno. EU zavedla nové podmínky pro příjem pomoci – tzv horizontální podmínka vztahující se k Listině základních práv. A na tomto základě zdržuje výplatu finančních prostředků. Dosud jsme obdrželi 5 miliard PLN – 1,5 % z vyjednaných prostředků. Další prostředky mají být k dispozici za 5–6 měsíců. Velkým problémem je však nedostatečná flexibilita kohezní politiky.
Maršál Dolnoslezského vojvodství Cezary Przybylski připustil, že v místních samosprávách panovala určitá úzkost spojená s odporem EU vůči vyplácení prostředků na regionální operační programy. Jsou však realizovány – jde o vypisování soutěží které nelze nechat na později. Situace vojvodství je složitá – Dolnośląskie není chudý region, ale není stejné – jsou zde bohatší okresy, ale i chudší. Existují rozdíly, které je třeba odstranit. Maršálek zdůraznil, že je optimista a že dobře zavedená politika soudržnosti přispěje k rozvoji regionu a sníží vnitřní disproporce.
Aktuality
Kdo není s námi je s PiS

Polská opozice míří k dohodě ve společném postupu ve volbách do polského Senátu. V Polsku se do Senátu volí jednokolově, ve stejný den jako do Sejmu, formou jednomandátových obvodů a celý Senát (tedy 100 křesel) najednou. Dohoda má spočívat v tom, že Občanská koalice, Lewice, PL 2050, PSL a Hnutí samospráv budou stavět proti PiS v jednotlivých volebních obvodech pouze jednoho kandidáta.
Takováto dohoda by v České republice asi nebyla možná nejen kvůli střídavému mandátu českých senátorů, dvoukolovém systému, ale i kvůli tomu, že kandidáti na senátora jsou většinou místní politici vybíraní základními jednotkami politických stran a hnutí, kde centrální vedení má jen odpovědnost za případné excesy. V Polsku ale byla dohoda ve volbách v roce 2019 překvapivě úspěšná, i když nebyla ze sta procent naplněna. Polská opozice se proto o něco podobného pokouší opět.
PiS před volbami v roce 2019 nepřikládalo dohodě nějakou velkou váhu a nijak se proti ní nevymezovalo. Když pak někteří sebejistotou přetékající kandidáti splakali nad výsledkem dopadlo to pro PiS 49:51. Tomu se letos chce PiS vyhnout a dokonce přeskupilo svou stranickou organizační strukturu podle množství a rozlohy senátních obvodů. Popularita PiS klesla od posledních voleb o 10 % a i když se jí podařilo zastavit pokles preferencí, bude velmi těžké přesvědčit dostatečný počet voličů o tom, aby antiPiS celkově nevyhrál. Rozhoduje se ale u volebních uren a poučení z prohry v roce 2019 by mělo být pro PiS silně motivující.