Connect with us
Reklama




Aktuality

Polská regionální piva budou za chvíli lepší než česká

Published

on

foto Bartek SadowskiStatistický Polák vypije ročně 90 litrů piva. To je v evropském měřítku docela hodně. Ovšem víc už to nebude. Spotřeba piva v Polsku stagnuje. Je to hlavně problém velkých zahraničních koncernů, které v devadesátých letech kupovaly socialistické pivovary. Některé zavíraly a některé měnily na pivní a distribuční fabriky, které vyrábí hlavně rychle a levně.

Procesy vaření zastoupily sterilní produktovody řízené počítači. Polský pivní trh dnes zažívá boj, který známe z Čech. Diskonty tlačí na cenu (některé mají své značky) a boj mezi velkou polskou trojkou (Kompania Piwowarska, Grupa Żywiec, Carlsberg Polska) stlačil cenu lahvového piva pod 2 zloté.

Velké koncerny se perou o každý prodaný hektolitr, ale v Polsku jsou pivovary, které nemají s prodejem žádné problémy. Co uvaří, to prodají. Před několika lety malé regionální pivovary začaly produkovat méně, ale kvalitní piva. A s distribucí do celého Polska. Nepasterizované, pšeničné, portery, „pale ale“ či speciály jsou dvakrát či třikrát dražší, ale Poláci je kupují. Některé malé pivovary v Polsku tak zvýšily prodej o stovky procent. Celkem mají regionální pivovary jen 4-6 % polského trhu, ale podle politika.pl velké pivovary už zareagovaly a najednou začaly vyrábět „regionální značky“.

Každý rok v Polsku vzniká mnoho mikropivovarů, které dělají polský pivní trh ještě více zajímavějším. Čeští pivaři s mlsnými jazýčky jezdí do Belgie či Německa, ale pomalu nastává doba, kdy by měli ochutnat i polská piva. Narazit tam na úžasné moky je totiž čím dál tím víc běžné.  jp

 

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Aktuality

Nemůže ocas vrtěti psem

Published

on

Jaroslaw Kaczyński se vrátil z dovolené a zasedl k jednacímu stolu se svými koaličními partnery (zvolenými na kandidátce PiS) aby se s nimi dohodl na budoucím programu pro tři roky vlády, ve kterých neměly být v Polsku volby. Z úryvků témat, o kterých Sjednocená pravice jednala bylo možno odpozorovat, že malí koaliční partneři se rozhodli přitlačit na pilu (například v tématu financování politických stran).

Předseda PiS se rozhodl přerušit jednání a bouchl do stolu. Spouštěcím mechanismem bylo hlasování o ochraně zvířat, které PiS prosadilo spolu s opozicí. Proti byli, či se zdrželi někteří poslanci PiS, včetně ministra zemědělství, a téměř všichni poslanci koaličního Porozumienie a Solidarna Polska, s výjimkou místopředsedkyně vlády a Porozumienie Jadwigy Emilewicz. Předsedovi věrní muži a ženy druhého sledu proto současnou vládní koalici pohřbili a opozice se pochopitelně chystá navrhnout hlasování o důvěře polské vlády. 15 poslancům PiS byly pozastaveny práva člena PiS a vládní většina pěti hlasů v polském parlamentu se otřásá.

Jaroslaw Kaczyński evidentně nesnáší nudu a slovy „nemůže ocas vrtěti psem“ rozjel nevídanou krizi polské politické scény, která může mít v nejzazším bodu i vyústění v předčasných volbách. Průzkumy a stav polské opozice Kaczyńskému přejí. Na jeho straně také zůstává premiér a polský prezident (který dnes v klidu sázel stromy). Kaczyński je ale v politických hrádkách mistrem a je těžké si představit, že nejde o promyšlenou hru s variantami a na několik tahů dopředu. Předčasné volby si nikdo v Polsku nepřeje (a bylo by nesmírně složité je prosadit), ale koaliční hrátky o prosazení se menších stran na úkor PiS skončily. Příští týden se tak bude jednat o nové vládní koalici z úplně jiných a zcela odlišných vyjednávacích pozic.

Continue Reading

Aktuality

Účinky našich protikrizových štítů jsou viditelné v ekonomických ukazatelích

Published

on

Jadwiga Emilewicz, polská místopředsedkyně vlády a ministryně pro rozvoj se na Ekonomickém fóru v Karpaczi nesnažila polskou skutečnost malovat na růžovo: „Rozhodně nemůžeme mluvit o krizi a pandemii v minulém čase. Dokud nebudeme mít účinnou terapii a vakcíny, budeme žít ve stavu zvýšené nejistoty. Druhá vlna bezpochyby přijde. Mírný, opatrný optimismus nám umožňuje uzavřít druhé čtvrtletí. Jsou to první dva kvartály po roce 89, kdy mluvíme o technické recesi. Naše neustále rostoucí ekonomika se potopila, stejně jako celý svět.“

Emilewicz zdůrazňovala význam flexibility polských podnikatelů. „Je to něco, díky čemu se naše ekonomika může rychle zotavit a být připravena na rychlý obrat. Stejně rychle jako jsme postavili protikrizový štít, musíme připravit infrastrukturu podpory investic. Chceme povzbudit společnosti, aby využily svých úspor a utratily je za investice.“

V rámci postoje polské vlády k situaci v Bělorusku upozornila Emilewicz na projekt Poland Business Harbour, jehož cílem je podpora mladých podnikatelů z Běloruska. Program jejího ministerstva byl připraven společně s polským ministerstvem zahraničních věcí.

Continue Reading

Aktuality

V Polsku se už staví dálnice do Kamienné Góry, Češi nestíhají

Published

on

Poláci odstartovali stavbu dalšího úseku dálnice k českým hranicím. Polské ředitelství silnic a dálnic Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKIA) slavnostně zahájilo stavbu předposledního 16 kilometrů dlouhého úseku Bolków -⁠ Kamienna Góra. Hotový má být ve druhé polovině roku 2023. Uvedl to web zdopravy.cz.

Polská rychlostní silnice S3, která se má u Lubawky v budoucnu napojit na českou dálnici D11, se znovu začala blížit k české hranici. Na české straně, v úseku z Trutnova-Stříteže do Královce, se budou teprve vykupovat pozemky a nemovitosti. Náklady na vybudování úseku úseku Bolków -⁠ Kamienna Góra činí 1,5 miliardy zlotých, zhruba 9 miliard korun. Hotovo má být ve druhé polovině roku 2023. Součástí stavby bude i 2300 metrů dlouhý tunel, který má být nejdelším tunelem v Polsku mimo město.

Poláci chtějí brzy začít i s posledním úsekem od Kamienné Góry směrem k hranici ke Královci, který měří 15 kilometrů. Hotový by měl být ve stejném roce. Nyní se čeká na stavební povolení.

Trutnov a okolí tak pravděpodobně čekají velké dopravní problémy. Češi totiž staví dálnici D11 se zpožděním a s budováním posledního, přes dvacet kilometrů dlouhého úseku od Trutnova k hranici, počítají až na roky 2024 až 2027.

Autor: Jan Braun, celý text na krkonossky.denik.cz

Continue Reading
Advertisement

Nejnovější příspěvky

Advertisement

Advertisement

Facebook

  • Nemůže ocas vrtěti psem 18.9.2020
    Jaroslaw Kaczyński se vrátil z dovolené a zasedl k jednacímu stolu se svými koaličními partnery (zvolenými na kandidátce PiS) aby se s nimi dohodl na budoucím programu pro tři roky vlády, ve kterých neměly být v Polsku volby. Z úryvků témat, o kterých Sjednocená pravice jednala bylo možno odpozorovat, že malí koaliční partneři se rozhodli […]
    Jaromír Piskoř
  • Účinky našich protikrizových štítů jsou viditelné v ekonomických ukazatelích 13.9.2020
    Jadwiga Emilewicz, polská místopředsedkyně vlády a ministryně pro rozvoj se na Ekonomickém fóru v Karpaczi nesnažila polskou skutečnost malovat na růžovo: „Rozhodně nemůžeme mluvit o krizi a pandemii v minulém čase. Dokud nebudeme mít účinnou terapii a vakcíny, budeme žít ve stavu zvýšené nejistoty. Druhá vlna bezpochyby přijde. Mírný, opatrný optimismus nám umožňuje uzavřít druhé […]
    Jaromír Piskoř
  • V Polsku se už staví dálnice do Kamienné Góry, Češi nestíhají 11.9.2020
    Poláci odstartovali stavbu dalšího úseku dálnice k českým hranicím. Polské ředitelství silnic a dálnic Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKIA) slavnostně zahájilo stavbu předposledního 16 kilometrů dlouhého úseku Bolków -⁠ Kamienna Góra. Hotový má být ve druhé polovině roku 2023. Uvedl to web zdopravy.cz. Polská rychlostní silnice S3, která se má u Lubawky v […]
    Jaromír Piskoř

Aktuality