Aktuality
Metodu degradace polský prezident neschváli

Polský prezident Duda vetoval tzv. „degradační zákon“, kterým měli být degradováni polští vojáci v záloze, kteří se „zpronevěřili polskému státu“. Měl jím být degradován například generál Jaruzelski či generál Kisczak, protagonisté vyhlášení vojenského stavu v Polsku. Zákon prý házel do jednoho pytle polského kosmonauta Hermaszewského (generála letectva v záloze) a s výše uvedenými komunistickými kádry. Metodu, kterou prostřednictvím zákona zvolilo polské vládní Právo a Spravedlnost, tak prezident odmítl. Polská opozice rozhodnutí prezidenta „přijala potleskem“. Podle zákona se degradovaný neměl šanci nijak proti rozhodnutí ministra obrany bránit.
Pro politiky PiS, kteří zákon prosadili, bylo jeho veto překvapením a přirovnali svého bývalého kolegu k Lechu Walesovi, což byla jedna z těch slušnějších reakcí. Duda se ve své kariéře zabýval prosazením polského lustračního zákona a nedávno podepsal zákon o snížení důchodů bývalým důstojníkům polských komunistických tajných služeb, ale k účtování s minulostí prostřednictvím vojenských degradací má odpor. Spekulace, co navíc stálo za jeho vetem, jsou různé, ale ono gesto, které prosazovala polská pravice, dotaženo do konce už asi nebude. Leda, že by polský Sejm, jeho veto 3/5 většinou přehlasovat, což je v tomto případě možná i reálné.
Aktualizováno: Jaroslaw Kaczyński prohlásil, že zákon je minulostí a PiS se jím nadále nebude zabývat.
Aktuality
Sinusoidy

Experti polské opozice se předhánějí v analýzách vládní propagandy. Mirosław Oczkoś upozornil na „klamné cíle“, kterými prý vládnoucí strana přehlušuje ostražitost komentátorů i celé společnosti. Mají ve svém důsledku odvést pozornost k náhradním diskuzím jako je například ochrana křesťanství nebo potraty. „Je to jako když sledujete film o moderních letadlech nebo lodích. Pokud nějaké letadlo vypustí raketu, jiné se brání klamnými cíli.“ Probíhající polskou politickou diskuzi na téma Jan Pavel II. či o potratech proto mediální a politický expert označil za podvod.
Už to skoro vypadalo, že se polští opoziční politici poučili a nenaskakují na vidle PiS. Po týdnu, kdy primátor Varšavy musel odpovídat na otázky typu: Bude vaše vláda nutit Poláky, aby jedli brouky? by to bylo přirozené. Ale ono ne.
Europoslankyně za Občanskou koalici Janina Ochojska tvrdí, že je mnohem více obětí na polsko-běloruské hranici, než uvádí čísla nezávislé skupiny Granica (37 obětí) : „Myslím, že obětí této hranice je mnohem více. Buď jsou v nějakém hromadném hrobě, protože bych se nedivila, kdyby se v době, kdy byl uzavřen přístup na hranice, těla prostě sbírala, aby takové důkazy nebyly. V současnosti je pohřešováno téměř 300 lidí. Proč si to myslím? Nastal v minulosti okamžik, kdy z celého Polska tam byli povoláni lesníci. Na co? Přece nepomáhali lesu v těžké chvíli. Ale k něčemu byli povoláni.“
Krzysztof Sobolewski z PiS na dotaz ohledně vyjádření Ochojské v úterý v pořadu Polského rozhlasu uvedl: „Lze jen říci, že to, co vysvětluje chování Janiny Ochojské, je nemoc. Distancuje se od svých předchozích úspěchů, od svého života.“ Jeho reakce je na tvrzení o tom, že polští myslivci sbírali mrtvoly imigrantů v polských lesích u běloruských hranic a házeli je do hromadných hrobů velmi mírná. Je to asi tím, že polští politici tak trochu mávají rukou nad tím, co Janina Ochojska o tom či onom hovoří. Připomíná jednoho maďarského poslance Federálního shromáždění, který předčítal za řečnickým pultem bibli a pak ve spodní sinusoidě podepsal rezignaci, aby se po nějaké době ve vrcholné sinusoidě domáhal vstupu do FS.
Sinusoida či ne, naštvaní polští myslivci a lesníci poslankyni Ochojskou zažalovali a polská prokuratura zahájila řízení za pomluvu. Místopředseda Občanské platformy Rafal Trzaskowski podotkl, že takto tvrdá obvinění by měla být podložena důkazy a dodal: „Pokud důkazy nejsou, škodí to lidem, o kterých poslankyně hovoří“. Donald Tusk se nevyjádřil.
Ochojska se v Bruselu věnuje problematice lidí se zdravotním postižením (ona sama je postižená od raného dětství po prodělané dětské obrně). Má zkušenosti s humanitárními aktivitami a byla přítomna na místě mnoha katastrof. Věnuje se migraci. Domnívá se, že Evropa by se imigrantům neměla uzavírat. Zároveň se podle ní musí zvýšit pomoc zemím, odkud přistěhovalci přicházejí. „Pokud chceme migranty udržet v jejich vlastních zemích, neuděláme to pomocí zdí či ostnatého drátu. Když lidé umírají hlady a žízní, utečou ze svého bydliště a riskují své životy, byť jen proto, aby zachránili své děti.“
Opoziční experti hovořící o klamných cílech vypouštěných PiS to mají těžké. Plácnutí poslankyně Ochojské okamžitě využila ruská propaganda a točí se v kruhu s velmi citlivým tématem hromadných hrobů v Katyni. Někteří polští aktivisté žádají poslankyni o bližší určení místa hromadných hrobů, ale většina spíše očekává omluvu v době spodní sinusoidy.
Když autor Tří mušketýrů psal svůj román, těšil se na zítřek a na to, co jeho hrdinové zažijí. S Polskem je to podobné.
Aktuality
Politika soudržnosti na plenárním zasedání Evropského kongresu místních samospráv

„Politika soudržnosti a směry rozvoje současných regionů“ – to je téma plenárního zasedání druhého dne letošního HSR. V diskusi, kterou vedl Jan Rokita, se na pódiu sešli zástupci několika evropských zemí. Ukrajinu zastupoval náměstek Dmytro Razumkov, Finsko starosta regionu Helsinki-Uusimaa Ossi Savolainen, Norsko starosta regionu Inlandet Even Aleksander Hagen. Za polskou stranu se zúčastnila státní tajemnice Małgorzata Jarosińska-Jedynak a maršálek Dolnoslezského vojvodství Cezary Przybylski.
Náměstek Razumkov poznamenal, že na Západě pokračuje odpor proti vstupu jeho země do EU a země západní Evropy si nevšímají enormních výdajů, které Rusko investuje do zničení jednoty západních partnerů. Mělo by se vypracovat společné stanovisko – to ukázala válka. Pouze sjednoceni můžeme vyhrát proti agresorovi. Dobré vztahy je třeba znovu vybudovat na mnoha úrovních, od parlamentu až po regiony. Na Ukrajině samozřejmě existují politické spory, ale politici nebudou rozdělovat společnost v její touze stát se součástí evropské rodiny. Nejsme moc daleko od sebe a máme podobné problémy. Správní reformy je třeba provést hned, nesmíme čekat na konec války. Máme základ a možnosti reformovat zemi. Zde je příkladem pro Ukrajinu Polsko a Německo,
Ossi Savolainen zahájil svůj projev zdůrazněním, že jeho region je skutečně progresivním regionem ve Finsku, který klade důraz na ochranu životního prostředí a chce být do roku 2030 plně bezemisní. Starosta zaznamenal některé problémy vyplývající z implementace kohezní politiky. Zdůraznil, že finanční prostředky poskytnuté EU pak vláda rozděluje na národní úrovni, často nespravedlivě. Prostředky jdou do méně rozvinutých regionů, což zpomaluje přechod k nulovým emisím v regionu Helsinky-Uusimaa. Starosta zdůraznil, že jeho region se zaměřuje na inovace a prosazování zelené politiky. Má vizi a chce ji realizovat – na to ale potřebuje finance. Důležitou rolí kohezní politiky je rozvoj inovací – na výzkum této problematiky je v regionu vyčleněno 5 % HDP. K dosažení úspěchu je však nutná spolupráce na mnoha úrovních – jak s územními samosprávnými celky, tak s výzkumnými institucemi.
Dokonce i Aleksander Hagen zdůraznil, že Norové, kteří nejsou členy EU, spolupracují s EU v mnoha aspektech života. Starosta zdůraznil význam kohezní politiky v dnešním světě. Jediným řešením je konstruktivní dialog, protože každý si musí uvědomit, jak velký vliv na svou zemi má. Politická neshody musí vést ke konečné dohodě. Vždy je třeba hledat společného jmenovatele, zejména v diskusích o politice soudržnosti, která je tak důležitá pro budoucí, lepší Evropu.
Ministryně Małgorzata Jarosińska-Jedynak zdůraznila, že Polsko je jedním z největších příjemců evropských fondů – dostali jsme 76 miliard PLN. Bohužel unijní verze kohezní politiky je rigidní a nepružná. Peníze z programů pomoci nelze použít na jiné než plánované účely. A zároveň se objevil problém pandemie, války a uprchlíků z Ukrajiny. Polsko nemůže převést finanční prostředky na pomoc Ukrajincům v Polsku, protože evropští technokrati s takovým krokem nesouhlasí. „Rigidní“ programy pomoci nelze použít k jiným účelům, než je plánováno. EU zavedla nové podmínky pro příjem pomoci – tzv horizontální podmínka vztahující se k Listině základních práv. A na tomto základě zdržuje výplatu finančních prostředků. Dosud jsme obdrželi 5 miliard PLN – 1,5 % z vyjednaných prostředků. Další prostředky mají být k dispozici za 5–6 měsíců. Velkým problémem je však nedostatečná flexibilita kohezní politiky.
Maršál Dolnoslezského vojvodství Cezary Przybylski připustil, že v místních samosprávách panovala určitá úzkost spojená s odporem EU vůči vyplácení prostředků na regionální operační programy. Jsou však realizovány – jde o vypisování soutěží které nelze nechat na později. Situace vojvodství je složitá – Dolnośląskie není chudý region, ale není stejné – jsou zde bohatší okresy, ale i chudší. Existují rozdíly, které je třeba odstranit. Maršálek zdůraznil, že je optimista a že dobře zavedená politika soudržnosti přispěje k rozvoji regionu a sníží vnitřní disproporce.
Aktuality
Kdo není s námi je s PiS

Polská opozice míří k dohodě ve společném postupu ve volbách do polského Senátu. V Polsku se do Senátu volí jednokolově, ve stejný den jako do Sejmu, formou jednomandátových obvodů a celý Senát (tedy 100 křesel) najednou. Dohoda má spočívat v tom, že Občanská koalice, Lewice, PL 2050, PSL a Hnutí samospráv budou stavět proti PiS v jednotlivých volebních obvodech pouze jednoho kandidáta.
Takováto dohoda by v České republice asi nebyla možná nejen kvůli střídavému mandátu českých senátorů, dvoukolovém systému, ale i kvůli tomu, že kandidáti na senátora jsou většinou místní politici vybíraní základními jednotkami politických stran a hnutí, kde centrální vedení má jen odpovědnost za případné excesy. V Polsku ale byla dohoda ve volbách v roce 2019 překvapivě úspěšná, i když nebyla ze sta procent naplněna. Polská opozice se proto o něco podobného pokouší opět.
PiS před volbami v roce 2019 nepřikládalo dohodě nějakou velkou váhu a nijak se proti ní nevymezovalo. Když pak někteří sebejistotou přetékající kandidáti splakali nad výsledkem dopadlo to pro PiS 49:51. Tomu se letos chce PiS vyhnout a dokonce přeskupilo svou stranickou organizační strukturu podle množství a rozlohy senátních obvodů. Popularita PiS klesla od posledních voleb o 10 % a i když se jí podařilo zastavit pokles preferencí, bude velmi těžké přesvědčit dostatečný počet voličů o tom, aby antiPiS celkově nevyhrál. Rozhoduje se ale u volebních uren a poučení z prohry v roce 2019 by mělo být pro PiS silně motivující.
Vl.K.
5.4.2018 at 17.08
Motiv prezidenta Dudy lze pochopit. Dá se pochopit, že kosmonaut Hermaszewski byl v tomto případě krycí standartou, nikoliv však tím, kdo vydával rozkazy k páchání komunistických zločinů, ani je vykonával. To je od Jaruzelského či Kiszczaka podstatný rozdíl. Jenže na druhé straně byl Hermaszewski vyznamenán titulem „Hrdina SSSR“, byť za kosmický let. A titul „Hrdina SSSR“ neslo či nese přitom mnoho osob, na jejichž rukou uplpěla krev! A to i mnoha občanů Polska! Je to o morálním profilu i kosmonauta Hermaszewského. Viděno z hlediska dnešní doby je ten pohled složitějším, nicméně – kosmonaut Hermaszewski měl tehy na členství v komunisticko-pučistické „Radě Národní Záchrany“ z 13.12.1981 rezignovat. Na druhé straně to byl rozkaz nadřízených – vojenský rozkaz, jenž se musí poslechnout, to zase je jiné než např. v pracovním právu. Jenže i přesto – morálka musí stát nade vším konáním. Dle jejích principů je mlčení nad zločiny spoluvinou! Byť míra viny je nenší, než u těch, kteří páchání zla nařizovali, organizovali a vedli. A řekněmě – pokud by těmto kritériím kosmonaut Hermaszewski vyhověl doslova, pak alespoň po r. 1989 měl projevit nad tímto členstvím lítost, tedy pokání … A na místě pak mohlo být odpuštění.
Jiný pohled: Jaruzelski na rozdíl od Hermaszewského byl čestným občanem SSSR. To znamená, že nejen generál, ale nejvyšší velitel polské armády, byl občanem cizí mocnosti, jejíž politika a činy zakládají právo nazývat ji mocností nepřátelskou! Občanství cizí (navíc nepřátelské) mocnosti zakládá zločin vlastizrady, toto občanství už je nezvratným důkazem spáchání (zlo)činu,za který měl být Jaruzelski dávno postaven před soud! V Polsku „Trybunal Stanu“, čili „Státní Tribunál“. To, že se tak nestalo, bylo akorát vizitkou III. Řečpospolity, resp. signálem, že ta se s komunistickými zločiny vypořádat nechtěla! (Neboť takovým snahám tehdy otevřeně bránila).
Viděno z výše uvedených hledisek, se jeví ozhodnutí pana prezidenta Dudy využít práva veta – řečeno hodně umírněně – ukvapené, a hodně kontroverzní. Zvláště pak v atmosféře, kterou se snaží vytvořit „totální“ neboli destruktivní opozice. V tom směru poškodil před veřejností i Pis, a v neposlední řadě poškodil i svou autoritu, která na počátku jeho vlády byla veliká. Logickým postupem v této věci degradace generálů by ze strany pana prezidenta bylo v době přípravy zákona tento zákon připomínkovat, a dle potřeby i vstoupit do debaty s cílem znění zákona upřesnit.
Zvláště, pokud ještě z minula pristupují jiné přitěžující precedenty: Mj. jeho veřejné vystupování proti bývalému ministru národní obrany Macierewiczowi. Loni totiž při rekonstrukce vlády vyvinul úsilí k jeho odstranění. Přitom to byl pan Macierewicz, jako hlavní nejagilnější osobnost v prosazení a budování spolupráce USA-Polsko a nejen USA-Polsko, nýbrž USA-celé východní křídlo, tedy důležitých základů evropské bezpečnosti vůbec. Vedoucí politici včetně premiéra tehdy po jmenování rekonsruované vlády veřejně přiznali, že odstranění Macierewicze byla výlučně a jen vůle a snaha prezidenta Dudy, že pro jeho odstranění nebyl z jeho strany nikdo. Impulsem k nepřiměřené reakci prezidenta bylo Macierewiczowo rozhodnutí nepřipustit k materiálům přísného utajení generála Kraszewského z BBN (Biura Bezpieczeństwa Narodowego) z důvodů jeho aktivit (?) ve prospěch PLR v době před r. 1989, proti čemuž se prezident nebývale ostře ohradil. A Macierewicze napadl veřejně slovy, že „neschvaluje jeho ubecké metody“. Nápadné bylo i to, že při výměně vlády všem odcházejícím pan prezident poděkoval, panu Macierewiczowi nikoliv. Takové spory by neměly vznikat, a pokud přece jen nějaké jejich riziko hrozí – být řešeny v diskusi a nikoliv před veřejností slovně snižováním autority člen vlády – to byl faux paux nehodný státníka.
Další vývoj pozice pana prezidenta je otázkou: Buď si pan prezident uvědomí své chyby a najde cestu, jak je upřípně napravit (což není vyloučeno) anebo…riskuje, že pravice postaví do příštích prezidentských voleb jiného kandidáta.