Connect with us
Reklama



Ekonomika

Nord Stream 2: strašák východu EU i příležitost

Publikoval před

„Nejhlasitějším kritikem Nord Streamu 2 je dlouhodobě Polsko, ale to je logické, protože ten tradiční směr plynovodů z Východu na Západ mu přináší tranzitní poplatky, zatímco Nord Stream 2 Polsko obchází. Takže pokud nepočítám politické nebo strategické důvody, tam je to vzhledem k ekonomickým důvodům pochopitelné,“ říká pro INFO.CZ energetický expert ze společnosti ENA Jiří Gavor. 

Přestože se Varšava snaží projektu Nord Stream 2 zabránit, jak může, ovoce to zřejmě nepřinese. „Polsko uplatnilo své připomínky, ale protože není zemí, přes kterou by plynovod procházel, zablokovat to nemůže. Polsko se snaží nepřímo podáním stížnosti k orgánům EU a ty se tím v současnosti zabývají, ale v rámci EU má velké slovo Německo, které tento projekt podporuje,“ vysvětluje Gavor.

První cesta do zahraničí: Co Kim Čong-una přimělo překonat paranoidní strach o svůj život? První cesta do zahraničí: Co Kim Čong-una přimělo překonat paranoidní strach o svůj život?
Výhrady k Nord Streamu však kromě Polska vyjádřily i země, jako Slovensko, Maďarsko, Estonsko, Lotyšsko, Litva, Rumunsko, Bulharsko a Řecko. Podle některých z nich jde stavba nejen proti zájmům Evropské unie, ale upozorňují také na to, že díky Nord Streamu tak bude pro Moskvu jednodušší odstřihnout od dodávek východní Evropu.

Některá média řadí mezi odpůrce Nord Streamu také Českou republiku, i když to není zase tak úplně pravda. Česko by díky své geografické poloze mohlo z nového projektu výrazně těžit – právě tudy totiž vede přirozená cesta ze severu Německa na jih Evropy, a Česko by tak mohlo lépe využít své tranzitní sítě.

„Postoj České republiky je v podstatě neutrální. Ze solidarity v rámci Visegrádské čtyřky nevystupuje razantně jako podporovatel toho projektu, ale rozšíření Nord Streamu a navazujících plynovodů znamená ekonomický benefit pro českého přepravce plynu a tím pádem ekonomický přínos pro Českou republiku. Totéž stanovisko zastává Energetický regulační úřad v poslední době zcela jasně,“ popisuje českou pozici Gabor.

Autorka: ELIŠKA KUBÁTOVÁ, celý text na info.cz

Continue Reading
1 Comment

1 Comment

  1. Josef

    1.4.2018 at 7.59

    Nord Stream II. je dokončení tohoto plynovodu na kterém spolupracuje Německo a Rusko.Bude dokončen,navzdory Polsku ,které sním nesouhlasí.Česko jej hodnotí,jako dobrý projekt.Náš severní soused je pro nás historicky nevypočitatelný,ať je tam u moci,kterákoliv strana.

Leave a Reply

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Ekonomika

Trhy s elektřinou v Polsku a Itálii mohou čelit problémům

Publikoval před

V Polsku a v Itálii byl v únoru 2018 schválen systém kapacitních mechanismů tzv. market-wide systém. Dva týdny na to ovšem výbor europoslanců schválil nová pravidla pro kapacitní mechanismy v EU. Mimo jiné, po roce 2020 a dále bude finanční dotace těchto mechanismů postupně ukončena. Nejen z těchto důvodů čelí polský a italský trh s elektřinou problémům, kdy může být potenciálně ohrožena bezpečnost dodávek elektřiny v těchto zemích.

Kapacitní mechanismus je princip, kdy je elektrárna placena za to, že drží záložní kapacitu, která může být v případě potřeby uvedena provozu. Smyslem může být například pokrytí poptávky po elektřině v případě, že elektřinu nejsou schopné vyrábět obnovitelné zdroje.

V únoru 2018 Evropská komise schválila systém kapacitních mechanismů pro 6 členských států. Konkrétně se jednalo o Belgii, Francii, Německo, Řecko, Itálii a Polsko a tři různé druhy kapacitních mechanismů.

Nicméně již dva týdny po tomto schválení Výbor pro průmysl, výzkum a energetiku Evropského parlamentu volil ve prospěch zpřísnění pravidel kapacitních mechanismů obecně. Po roce 2020 nové elektrárny fungující v záloze nebudou moci být z těchto účelů dotovány. Později, po roce 2025, pak bude ukončena podpora i již existujícím záložním elektrárnám. Součástí zpřísnění pravidel je také emisní limit 550 g CO2/kWh pro tyto elektrárny. Elektrárny emitující více emisí by tak nemohly být do kapacitních mechanismů zahrnuty.

Polsko: Uhelné elektrárny budou vyloučeny
Podle slov Filipa Grzegorczyka, viceprezidenta Polské elektrické asociace (PKEE), Polsko potřebuje kapacitní mechanismy z důvodu zajištění bezpečnosti dodávek. Kromě dalšího podle něj polský kapacitní trh podporuje rozvoj obnovitelných zdrojů.

Nicméně velkým problémem pro Polsko je tzv. Emission Performance Standard reprezentovaný již zmiňovaným emisním limitem 550 g CO2/kWh. Kapacitní mechanismy tohoto státu jsou založené na uhelných a plynových elektrárnách. Přísnější emisní limit, který je součástí nových pravidel kapacitních mechanismů, přitom uhelné elektrárny z těchto záloh de facto vylučuje.

Itálie: Posílení, nebo oslabení trhu?
Také italský trh s elektřinou čelí významným rizikům. Komise Polsku a Itálii v únoru 2018 schválila tzv. market-wide kapacitní mechanismy. Obě tyto země mají již delší dobu strukturální problémy s kvalitou dodávek elektřiny. V rámci market-wide opatření pak mohou poskytovatelé získat finanční náhradu za to, že jsou k dispozici k výrobě elektřiny nebo v případě demand response za to, že jsou k dispozici ke snížení své spotřeby elektrické energie.

Autor: Jana Červinková, celý text na  oenergetice.cz

Pokračovat ve čtení

Ekonomika

Polská jaderná elektrárna se odebírá pod kytky

Publikoval před

Polská debata o jaderné energetice nabírá už humorně depresivní momenty. Odborníci a ministerstvo energie mají už vše hotovo a čeká se na politické rozhodnutí. To však nepřichází. Různé atomové komise a úřady se nudou baví vytvářením variant co bude a co nastane když … Tisíce stran bylo popsáno a odpovězeno na všechny otázky. Dokonce polští atomoví odborníci už sami hledají relevantní otázky, na které nebylo odpovězeno v mezinárodní či vnitřní debatě. Je ovšem otázkou bez odpovědi, jak rychle bude klesat cena energie z obnovitelných zdrojů. Také je otázkou, jak odborné argumenty jaderných odborníků rezonují se zažitým polským mechanismem uhelných energetiků. O otázce nerozlousknutého ořechu financování nemluvě. A polská opozice hladově čeká na téma, kterého by mohla využít proti vládnímu uskupení.

Projekt stavby polské jaderné elektrárny opět dosáhl dalšího mrtvého bodu. Řečeno bylo vše a emoce pomalu převažují nad chladným pragmatismem. (viz debata v komisi polského Sejmu)

Pokračovat ve čtení

Ekonomika

Škoda Transportation bude asi dodavatelem vlaků varšavského metra

Publikoval před

„Jsme ochotni spolupracovat s mnoha polskými společnostmi jako subdodavateli,“ uvedl v únoru v rozhovoru pro polský server tehdejší šéf Škody Transportation Tomáš Ignačák.

Český server zdopravy.cz dnes uvedl, že cena měla váhu 50 procent, 24 procent spotřeba energie, 22 procent systém údržby vozidla a čtyři procenta ekologie. Škoda celkově získala 97,62 bodu. Na další pozici se umístil Stadler (87,95 bodu), třetí místo patří španělské CAF (75,95 bodu) a čtvrté je sdružení Siemens a NEWAG (75,75 bodu).

„Mohu potvrdit, že Škoda Transportation byla vyhlášena vítězem tendru na dodávku souprav metra do polské Varšavy. Proces výběrového řízení ale tím ještě není ukončen, proto se k tomu nemůžeme více vyjadřovat,“ řekla dnes ČTK mluvčí skupiny Škoda Lubomíra Černá.

(ČTK – ČESKÉ NOVINY.cz)

Pokračovat ve čtení
Advertisement

Nejnovější příspěvky

Advertisement

Advertisement

Facebook

  • Trhy s elektřinou v Polsku a Itálii mohou čelit problémům 12.7.2018
    V Polsku a v Itálii byl v únoru 2018 schválen systém kapacitních mechanismů tzv. market-wide systém. Dva týdny na to ovšem výbor europoslanců schválil nová pravidla pro kapacitní mechanismy v EU. Mimo jiné, po roce 2020 a dále bude finanční dotace těchto mechanismů postupně ukončena. Nejen z těchto důvodů čelí polský a italský trh s […]
    Jaromír Piskoř
  • Policisté v Polsku přestali rozdávat pokuty po celé zemi 11.7.2018
    Pokud máte namířeno na dovolenou do Polska nebo přes něj alespoň jedete, nemusíte si nyní dělat velkou hlavu třeba s drobnými překročeními maximální povolené rychlosti. Polští policisté vás za takovou věc zastaví a domluví vám, žádný další postih ale následovat nebude. Opakuje se tak situace z jara letošního roku, kdy tehdy jen polské hlavní město […]
    Jaromír Piskoř
  • Rozdíly v zákonech o silničním provozu 11.7.2018
    V Polsku je v povinné výbavě hasicí přístroj a výstražný trojúhelník. Na obou stranách hranice platí na území obce maximální rychlost 50 km/hod.  Autor: Přeshraniční tým … celý text zde: 
    Jaromír Piskoř