Connect with us
Reklama



Historie

První polská věta z roku 1 270: Teď budu brousit a Ty zajdi pro pivo

Publikoval před

„Daj, ać ja pobruszę, a ty poczywaj.“ se asi dá volně přeložit do češtiny: „Dej, teď já budu mlít na kamenech a Ty odpočívej.“ Věta kterou měl říci český rytíř Bohuchval své manželce, která mlela zrní na žernu je první polskou větou, která se kdy objevila. V klášterní kronice – na polském Dolním Slezsku (Kniha Jindřichovská – Liber fundationis claustri sanctae Mariae Virginis in Heinrichow) někde kolem roku 1270. Také je podle ironického článku v gosc.pl určitě prvním gender textem, a znamená, že gender se narodilo v klášteře. Problém je v tom, že někteří polští lingvisté vidí ve slově „poczywaj“ spíše „se dívej“ a naráží tím na neohrabanost manželky českého rytíře.

Aby tomu nakonec polský historik a spisovatel Andrzej Sapkowski nasadil korunu:“ Daj, ać ja pobruszę, a ty skocz do piwnicy po piwo.“ – kdy český rytíř posílá raději manželku do sklepa pro pivo.

jp
zdroj: gosc.pl

Continue Reading
Komentujte

Leave a Reply

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Historie

Krvavá neděle ve Volyni

Publikoval před

Ukrajina – Před 75 lety došlo k volyňskému masakru, kdy ukrajinské nacionalistické jednotky při koordinovaném útoku na 150 polských vsí povraždily na 11 tisíc lidí. Podle polských historiků se obětí ukrajinských nacionalistů v letech 1942 až 1945 stalo celkem okolo 100 tisíc Poláků, ukrajinští historici naopak připomínají masakry civilistů při „odvetných akcích“ polské Zemské armády proti ukrajinským vsím, při kterých zahynulo až 20 tisíc Ukrajinců.

Vraždění Poláků na Volyni vyvrcholilo „krvavou nedělí“ 11. července 1943. Ukrajinská povstalecká armáda (UPA) při koordinovaném útoku na 150 polských vsí povraždila okolo 11.000 lidí, často shromážděných na mších. 50 katolických kostelů bylo vypáleno. 

Oběťmi vražd ukrajinské UPA byli i Rusové, Ukrajinci (opozice), židé (zbytky populace vyvražděné Němci a kolaborující Ukrajinskou pomocnou policií), Arméni a volyňští Češi. Z dvou milionů obyvatel předválečné Volyně, která byla rozdělená na polskou a sovětskou část, více než dvě třetiny tvořili Ukrajinci, necelá pětina byli Poláci, desetina Židé, dvě procenta Němci, 1,5 procenta Češi a procento Rusové. Region nyní patří Ukrajině. 

Autor: EuroZprávy.cz / ČTK

 

Pokračovat ve čtení

Historie

Z Těšínska přes Sibiř a Afriku do Británie

Publikoval před

Češi a předváleční českoslovenští občané bojovali v letech druhé světové války snad ve všech spojeneckých armádách. Jejich přítomnost v jednotkách polské zahraniční armády na Západě je však dodnes skutečností téměř neznámou. Přitom právě v tomto případě nešlo o záležitost několika jednotlivců – podle ne zcela přesných odhadů se jejich počet pohyboval zhruba okolo dvou tisíc.
Během války šlo o věci velmi citlivou. Většina těchto mužů totiž pocházela z území Těšínska, které bylo předmětem sporů mezi oběma zeměmi. Dnes je však možné jejich boj proti společnému nepříteli vnímat především jako významnou kapitolu našich společných vojenských dějin. Příkladem může být Józef Franek pocházející z Těrlicka. 

Autor: JIŘÍ PLACHÝ, Témata: sPOLeCZně, 2. světová válka, celý text na Echo24.pl

 

 

Pokračovat ve čtení

Historie

Maluch slaví 45 let

Publikoval před

Pořadníky na Fiat 126p byly hrozivé. Zájemce měla uchlácholit loterie, jejíž výherci si po doplacení zbylé částky mohli vůz ihned převzít. Legenda středoevropských silnic slaví výročí: první Fiat 126p sestavili Poláci z italských komponent 6. června 1973, sériovou montáž spustili ve městě Bielsko-Biala v červenci. Produkce však byla zprvu velmi omezená, protože tamní závod FSM vyráběl hlavně dvoudobé vozy Syrena. Polská státní spořitelna přitom přijímala zálohy po tisících, takže vznikly sáhodlouhé pořadníky.

V roce 1975 uvedli do provozu druhý závod FSM v městě Tychy a rozjela se produkce polských dílů. Díky tomu stoupla roční kapacita na 80 tisíc vozů Fiat 126p. Pořadníky však zůstaly hrozivé. Tisíce zájemců měla uchlácholit každoroční loterie, jejíž výherci si po doplacení zbylé částky mohli fiátka ihned převzít. Pokud by vylosovaní šťastlivci svůj automobil obratem prodali na neoficiálním trhu, dostali by za něj téměř dvojnásobek ceníkové částky.

Za poskytnutí licence platilo Polsko od roku 1975 dodávkami motorů pro italský Fiat. V roce 1979 pak byla podepsána smlouva, podle které se FSM stala jediným výrobcem modelu 126 pro světové trhy a začala se starat o jeho inovace. Vůz potom na Západě nesl vedle typového označení Fiat 126 dodatek Made by FSM. Celková produkce dosahovala až 200 tisíc kusů ročně.

autor: Petr Korbel, celý text na Aktuálně.cz

Pokračovat ve čtení
Advertisement

Nejnovější příspěvky

Advertisement

Advertisement

Facebook

  • Trhy s elektřinou v Polsku a Itálii mohou čelit problémům 12.7.2018
    V Polsku a v Itálii byl v únoru 2018 schválen systém kapacitních mechanismů tzv. market-wide systém. Dva týdny na to ovšem výbor europoslanců schválil nová pravidla pro kapacitní mechanismy v EU. Mimo jiné, po roce 2020 a dále bude finanční dotace těchto mechanismů postupně ukončena. Nejen z těchto důvodů čelí polský a italský trh s […]
    Jaromír Piskoř
  • Policisté v Polsku přestali rozdávat pokuty po celé zemi 11.7.2018
    Pokud máte namířeno na dovolenou do Polska nebo přes něj alespoň jedete, nemusíte si nyní dělat velkou hlavu třeba s drobnými překročeními maximální povolené rychlosti. Polští policisté vás za takovou věc zastaví a domluví vám, žádný další postih ale následovat nebude. Opakuje se tak situace z jara letošního roku, kdy tehdy jen polské hlavní město […]
    Jaromír Piskoř
  • Rozdíly v zákonech o silničním provozu 11.7.2018
    V Polsku je v povinné výbavě hasicí přístroj a výstražný trojúhelník. Na obou stranách hranice platí na území obce maximální rychlost 50 km/hod.  Autor: Přeshraniční tým … celý text zde: 
    Jaromír Piskoř