Connect with us
Reklama



Ekonomika

Symbolika bez praktického významu

Publikoval před

Konflikt polské vlády s Evropskou komisí vstoupil do nové fáze. Takový spor mezi Bruselem a členským státem Evropské unie zde ještě nebyl. Nicméně polská měna zůstává v klidu. Dluhopisy polské vlády a polské burzy také nereagují. Euro stále stojí 4,20 zl. Index WIG na burze klesl o 0,2 %, polské dluhopisy se chovají jako obvykle – trochu zlevňují, trochu zdražují. Nic velkého.

Trh nereaguje. Převažuje přesvědčení, že se jedná o závažnou událost, ale hlavně o symbolickou a zatím bez praktického významu. Analytici ze státní banky PKO BP napsali, že riziko, že Polsko bude sankcionováno podle článku 7, je malé. Rozpory s Bruselem proto nebudou mít žádný přímý dopad na polskou ekonomiku, přinejmenším do roku 2023. Proč do roku 2023? Protože tehdy země EU začnou vynakládat finanční prostředky EU z nového finančního výhledu 2021-27. To, že Polsko získá méně peněz než v období 2014-2020, je jisté. To je známo již několik let. Může jich být ale mnohem méně, a to pak bude mít dopad na ekonomiku. Ale jak tvrdí PKO BP – za 6 let. A to, co se stane v průběhu budoucích šesti let je velmi nejisté, jak uvedl Jakub Borowski, hlavní ekonom Credit Agricole Bank Polska.

Finanční trhy samozřejmě nesnáší nejistotou, takže pouze v tomto kontextu by měly stát na pokraji nervového zhroucení. Ony ale nejsou, protože v Polsku existují další faktory, které jsou považovány za stejně důležité nebo snad ještě důležitější.  Za prvé, polské hospodářství roste o více než 4 % ročně. Všechny polské makroekonomické ukazatele jsou v pořádku. Polsko nemá příliš velký dluh, ani velký deficit, ani vysokou nezaměstnanost a ani díry v zahraničním obchodu. Není ohroženo snížením ratingů. Za třetí, Polsko má poměrně vysoké úrokové sazby na rozdíl od Unie. Polské dluhopisy poskytující 2-3 % zisku a ten lze v dnešním světě negativních úrokových sazeb považovat za docela dobrou investici. A odejít z takového trhu, k tomu je zapotřebí více, než jen dlouhá a byrokratická procedura v Bruselu.

Trh proto nijak nereaguje, jelikož rizika spojená s článkem 7 jsou nejasná, a především, zastíněná silou polské ekonomiky. Samozřejmě, nic netrvá věčně a jednoho dne se Polsko dostane do situace, kdy bude jeho hospodářství oslabovat a rizika plynoucí z konfliktu s Unií budou zřejmější. Pak bude trh reagovat. Ale ne dnes.

(Podle next.gazeta.pl – Rafał Hirsch)

Continue Reading
Komentujte

Leave a Reply

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Ekonomika

Trhy s elektřinou v Polsku a Itálii mohou čelit problémům

Publikoval před

V Polsku a v Itálii byl v únoru 2018 schválen systém kapacitních mechanismů tzv. market-wide systém. Dva týdny na to ovšem výbor europoslanců schválil nová pravidla pro kapacitní mechanismy v EU. Mimo jiné, po roce 2020 a dále bude finanční dotace těchto mechanismů postupně ukončena. Nejen z těchto důvodů čelí polský a italský trh s elektřinou problémům, kdy může být potenciálně ohrožena bezpečnost dodávek elektřiny v těchto zemích.

Kapacitní mechanismus je princip, kdy je elektrárna placena za to, že drží záložní kapacitu, která může být v případě potřeby uvedena provozu. Smyslem může být například pokrytí poptávky po elektřině v případě, že elektřinu nejsou schopné vyrábět obnovitelné zdroje.

V únoru 2018 Evropská komise schválila systém kapacitních mechanismů pro 6 členských států. Konkrétně se jednalo o Belgii, Francii, Německo, Řecko, Itálii a Polsko a tři různé druhy kapacitních mechanismů.

Nicméně již dva týdny po tomto schválení Výbor pro průmysl, výzkum a energetiku Evropského parlamentu volil ve prospěch zpřísnění pravidel kapacitních mechanismů obecně. Po roce 2020 nové elektrárny fungující v záloze nebudou moci být z těchto účelů dotovány. Později, po roce 2025, pak bude ukončena podpora i již existujícím záložním elektrárnám. Součástí zpřísnění pravidel je také emisní limit 550 g CO2/kWh pro tyto elektrárny. Elektrárny emitující více emisí by tak nemohly být do kapacitních mechanismů zahrnuty.

Polsko: Uhelné elektrárny budou vyloučeny
Podle slov Filipa Grzegorczyka, viceprezidenta Polské elektrické asociace (PKEE), Polsko potřebuje kapacitní mechanismy z důvodu zajištění bezpečnosti dodávek. Kromě dalšího podle něj polský kapacitní trh podporuje rozvoj obnovitelných zdrojů.

Nicméně velkým problémem pro Polsko je tzv. Emission Performance Standard reprezentovaný již zmiňovaným emisním limitem 550 g CO2/kWh. Kapacitní mechanismy tohoto státu jsou založené na uhelných a plynových elektrárnách. Přísnější emisní limit, který je součástí nových pravidel kapacitních mechanismů, přitom uhelné elektrárny z těchto záloh de facto vylučuje.

Itálie: Posílení, nebo oslabení trhu?
Také italský trh s elektřinou čelí významným rizikům. Komise Polsku a Itálii v únoru 2018 schválila tzv. market-wide kapacitní mechanismy. Obě tyto země mají již delší dobu strukturální problémy s kvalitou dodávek elektřiny. V rámci market-wide opatření pak mohou poskytovatelé získat finanční náhradu za to, že jsou k dispozici k výrobě elektřiny nebo v případě demand response za to, že jsou k dispozici ke snížení své spotřeby elektrické energie.

Autor: Jana Červinková, celý text na  oenergetice.cz

Pokračovat ve čtení

Ekonomika

Polská jaderná elektrárna se odebírá pod kytky

Publikoval před

Polská debata o jaderné energetice nabírá už humorně depresivní momenty. Odborníci a ministerstvo energie mají už vše hotovo a čeká se na politické rozhodnutí. To však nepřichází. Různé atomové komise a úřady se nudou baví vytvářením variant co bude a co nastane když … Tisíce stran bylo popsáno a odpovězeno na všechny otázky. Dokonce polští atomoví odborníci už sami hledají relevantní otázky, na které nebylo odpovězeno v mezinárodní či vnitřní debatě. Je ovšem otázkou bez odpovědi, jak rychle bude klesat cena energie z obnovitelných zdrojů. Také je otázkou, jak odborné argumenty jaderných odborníků rezonují se zažitým polským mechanismem uhelných energetiků. O otázce nerozlousknutého ořechu financování nemluvě. A polská opozice hladově čeká na téma, kterého by mohla využít proti vládnímu uskupení.

Projekt stavby polské jaderné elektrárny opět dosáhl dalšího mrtvého bodu. Řečeno bylo vše a emoce pomalu převažují nad chladným pragmatismem. (viz debata v komisi polského Sejmu)

Pokračovat ve čtení

Ekonomika

Škoda Transportation bude asi dodavatelem vlaků varšavského metra

Publikoval před

„Jsme ochotni spolupracovat s mnoha polskými společnostmi jako subdodavateli,“ uvedl v únoru v rozhovoru pro polský server tehdejší šéf Škody Transportation Tomáš Ignačák.

Český server zdopravy.cz dnes uvedl, že cena měla váhu 50 procent, 24 procent spotřeba energie, 22 procent systém údržby vozidla a čtyři procenta ekologie. Škoda celkově získala 97,62 bodu. Na další pozici se umístil Stadler (87,95 bodu), třetí místo patří španělské CAF (75,95 bodu) a čtvrté je sdružení Siemens a NEWAG (75,75 bodu).

„Mohu potvrdit, že Škoda Transportation byla vyhlášena vítězem tendru na dodávku souprav metra do polské Varšavy. Proces výběrového řízení ale tím ještě není ukončen, proto se k tomu nemůžeme více vyjadřovat,“ řekla dnes ČTK mluvčí skupiny Škoda Lubomíra Černá.

(ČTK – ČESKÉ NOVINY.cz)

Pokračovat ve čtení
Advertisement

Nejnovější příspěvky

Advertisement

Advertisement

Facebook

  • Trhy s elektřinou v Polsku a Itálii mohou čelit problémům 12.7.2018
    V Polsku a v Itálii byl v únoru 2018 schválen systém kapacitních mechanismů tzv. market-wide systém. Dva týdny na to ovšem výbor europoslanců schválil nová pravidla pro kapacitní mechanismy v EU. Mimo jiné, po roce 2020 a dále bude finanční dotace těchto mechanismů postupně ukončena. Nejen z těchto důvodů čelí polský a italský trh s […]
    Jaromír Piskoř
  • Policisté v Polsku přestali rozdávat pokuty po celé zemi 11.7.2018
    Pokud máte namířeno na dovolenou do Polska nebo přes něj alespoň jedete, nemusíte si nyní dělat velkou hlavu třeba s drobnými překročeními maximální povolené rychlosti. Polští policisté vás za takovou věc zastaví a domluví vám, žádný další postih ale následovat nebude. Opakuje se tak situace z jara letošního roku, kdy tehdy jen polské hlavní město […]
    Jaromír Piskoř
  • Rozdíly v zákonech o silničním provozu 11.7.2018
    V Polsku je v povinné výbavě hasicí přístroj a výstražný trojúhelník. Na obou stranách hranice platí na území obce maximální rychlost 50 km/hod.  Autor: Přeshraniční tým … celý text zde: 
    Jaromír Piskoř