Connect with us
Reklama




Aktuality

Nárůst zájmu o Polsko

Published

on

České dráhy si letos pochvalují nebývalý nárůst poptávky po jízdenkách do Polska. „I když není Polsko pro naše turisty typickou cílovou destinací, zaznamenali jsme v letošním roce další růst prodaných jízdenek k našim severním sousedům. Jen za prvních šest měsíců letošního roku sledujeme v součtu desetiprocentní nárůst prodeje jízdenek do Varšavy a do Krakova,“ uvedl člen představenstva odpovědný za osobní dopravu Michal Štěpán.

Dráhy provozují směrem do Polska ve spolupráci s tamní společností PKP Intercity osm denních vlaků, jeden noční a jeden noční sezonní spoj. Novinkou letošního roku je právě sezonní spoj v podobě nočního vlaku Wydmy, který začal zajíždět až do Bohumína. Na severu obsluhuje přímořská letoviska včetně poloostrova Hel.

Celý text na zdopravy.cz

Continue Reading
1 Comment

1 Comment

  1. Freeeurope

    5.8.2018 at 11.50

    Není divu. V Polsku se zlepšuje neustále infrastruktura, staví se dálnice a rekontruují ty nejdůležitější železniční tahy aspoň na 160 km/h, místy i více, nemluvě o ještě ambicióznějších, nikoliv však převratných plánech – sledují snahu dostat se na evropský běžný standard. Díky tomu se pro českého návštěvníka Polska otevírají nové a zajímavé destinace. Vlaky IC „Porta Moravica“ či „Praha“ Varšava – Praha jezdíme vícekrát do roka, a i když na českém úseku bývají obsazeny nejvíce z Ostravy a pak doplněny v Olomouci, nestalo se nám, že bychom jeli ve vlaku přes hranici sami. V turistické sezóně, anebo i o prodloužených víkendech jsou tyto vlaky obsazeny, a pokud mimo frekventované dny, vidíme, že vlak mezi hraničními stanicemi je obsaten aspoň z čtvrtiny nebo poloviny. V Polsku se začíná obsazovat už od Wodzisławi po Katovice – ovšem tento úsek obsluhují právě tyto IC jezdící mezi Varšavou a Čechami. Ale zdá se mi, že přes tu hranici mezi cestujícími převládají polští. Jinak i uvnitř Polska se zlepšily dojezdy do různých destinací.
    Tento první srpnový víkend pominuly zákazy koupání v moři kolem letovisk Helu kvůli sinicím – moře je teplé 23°C místy až k 25°C, takže věřím, že noční „Wydmy“ vezoucí z Bohumína vozy až na Hel pojedou také plné. WŁadysławowo, Chałupy, či klidná Jastarnia….Krásná místa odpočinku, příjemné kvalitní nekamenité pláže…Před pár lety cesta z Varšavy po hlavní trase přes Działdowo – Iławu – Tczew rychlíkem do Gdyně Główné trvala 5-6 hodin, dnes 3 a půl (Pendolinem) až 4 (např. TLK „Neptun“, jenž mezi Gdaňskem a Varšavou zastavuje v řadě stanic, zatímco Pendolino či EIC staví většinou jen v Iławě – v té se křižuje trať z Vratislavi do Ostrody a Olstzyna a dál na Mazury. „Jeziorak“, nejzápadnější z jezer, ovšem začíná právě v Iławě).
    Do Krakova je konečně dobré spojení „Cracovií“ a nově Leo Expresem. Tam na závěrečném úseku mezi Slezskem a Malopolskem se cesta prodlouží – ten ještě není plně rekonstruován na vyšší rychlost, takže cesta z Prahy 7 hodin – o hodinu méně než do Varšavy (do té na hlavní polské magistrále CMK je od Sosnowce místy 200 km/h, jinak 160 km/h), ale nejen Krakov je k vidění a prohlídce. Vlakové nádraží je spojeno s autobusovým terminálem – a z něho velmi často jezdí dvě autobusové společnosti do Pienin …za hodinu a půl jste v sousedství Červeného Kláštora. Také krásný kout polsko-slovenského pohraničí, kde na polské straně jsou jeho střediskem lázně Szczawnica (odtamtut na kole 12 km podél zákrutů Dunajce do Červeného Kláštora krásná projíždka. S pltníky po Dunajci ovšem – do Lesnice slovenskými, polští jedou až do Szczawnice). Těch destinací z Krakova k Tatrám a Pieninám je více).
    Varšava a Krakov se dopravně přiblížily. Co ovšem neustále visí, je Vratislav. Návrh jízdního řádu SŽDC na r. 2019 Bohužel je – co do spojení Praha – Vratislav, přímo katastrofou. Dolnoslezské Dráhy přitom letos slibovaly veřejně v ČR i v Polsku spojení Vratislav – Praha s tím, že jejich nové trakční jednotky Newag 45WE pojedou z Wrocławi do Ústí n.O., a tam navazovat na EC, IC, EXy. Zajímal jsem se o to… Neměl by být problém propojit některé české rychlovlaky – pokud by zastavily v Ústí n.O. tak, aby navazovaly na taktový řád dálkových vlaků z Wrocławi Gł. – hlavně na směr Poznaň – Gdaňsk – Gdyně a Poznaň – Kolobřeh (odj. v sudou hod. 30 min., příjezdy v sudou 35-40). Na trase Wrocław – Ústí n.O. by musel projíždět méně frekventované zastávky, pak by se dalo propojení českého a polského jízdního řádu stihnout. Ovšem na polské straně by stálo za to navázat větve od Kudowy a Wałbrzycha v Kladsku tak, aby bylo plynulé spojení na směr Wrocław a dále do Polska a současně na směr do Čech, Kladský okres představuje skoro čtvrtinu polského lázeňství a také rekreační zázemí Vratislavi a nejen – to je velký potenciál cestujících. Podobně autobusové spoje do Kladska….(ostatně pokud tato trasa, byly doby, kdy jsme jezdívali autobusy polskibus.com.pl (nyní Flix bus) z Varšavy do Vratislavi a pak vlakem….do r.2014 jezdíval pár spěšných vlaků Vratislav – Pardubice. Vratislav – Praha by bylo možné tak, jak výše uvádím, stihnout za 4 a půl hodiny. Ranní a večerní páry vlaků umožňující jednodenní návštěvu i Prahy z Dolního Slezka anebo návštěvu Vratislavi otevřít takto Praze -to by bylo velice atraktivní! Dráha by touto cestou sebrala hodně cestujících busům. Třeba dodat: Stařičké polské trakční jednotky EN57 „kible“ mizí, tak jak v ČR stařičké „panťáky“ či „žabotlamy“. Jediným problémem do Vratislavi jsou zatím rychlostní poměry úseku z hraniční stanice Międzylesie do Wrocławi, to je trať, čekající ještě ne rekonstrukci, jinak by bylo lze čas 4 a půl hodiny do Prahy o něco snížit (o 20 minut určitě). To je škoda. Vratislav má spoustu památek, a stojí za to….z Varšavy lze dojet pendolinem nebo rychlovlakem vyšší třídy za 3 a půl, ale ne více než 4 hodiny, zatímco dnes poloviční vzdálenost stanic Wrocław Gł. -Ústí n.O. trvá více! Nehledě na to, že dojezd z Prahy do Gdaňska a Kolobřehu je nejekonomičtější (cenově) právě via Vratislav – Poznaň

Leave a Reply

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Aktuality

Lubnauerová: Není koalice bez koaličního partnera

Published

on

„V obecné rovině je to konec Občanské koalice. Ta měla být novou kvalitou. Vždy jsem doufala a snila jsem o tom, že je možné něco vybudovat podle nových pravidel. Podle zásad založených na důvěře, partnerství a především rozmanitosti. To, co se stalo znamená, že Občanská platforma změnila svůj název – uvedla Katarzyna Lubnauerová předsedkyně strany Nowoczesna v rozhovoru v ranní relaci polského rádia „Sygnały Dnia“.

Kamila Gasiuk-Pihowicz, místopředsedkyně Nowoczesne a šéfová jejího poslaneckého klubu dnes odešla ze strany a stane se místopředsedkyní poslaneckého klubu Občanské platformy, která jej přejmenovala na klub Občanské platformy – Občanská koalice. Na cestě z klubu do klubu ji doprovodilo dalších několik poslanců. Klub strany Nowoczesna v Sejmu tak ztratil svůj status organizovaným odchodem své vlastní předsedkyně. Smutně humorný primát v polské politice. Polská média spekulují, že to Kamila udělala za Schetynův příslib volitelného místa na kandidátce do Evropského parlamentu.

Její jedno z mnoha vysvětlení je takovéto: „Výsledky místních voleb by měly být pro nás jasným signálem, že Poláci očekávají činy nikoli slova. Očekávají praktickou jednotu a praktickou spolupráci, nikoli věčné vyjednávání.“

Jízlivé komentáře posunu na polské politické scéně – spolknutí Nowoczesné Občanskou platformou budou ještě chvíli znít, ale očekávaný krok prostě nastal. Finančně zruinovaná Nowoczesna (paradoxně kvůli chybě účetního – manžela Kamily Gasiuk-Pihowicz) nemohla po vyštípání ze strany bývalého zakladatele Ryszarda Petru (17. listopadu 2018 založil stranu Teraz!) v praktické rovině přežít.

V politické rovině není co dodat ke slovům nastupující hvězdy polské levicové scény Roberta Biedroně: „Po tom, co se stalo, bude každý, kdo uslyší o politických aliancích, velmi opatrný. To, co se stalo s Nowoczesnou, je pro všechny z nás mementem. Byl jsem obviňován z toho, že jsem snílek či malý kluk, že nevidím vážnost okamžiku a že se musím připojit k Platformě a Občanské koalici a nic nekombinovat. Dnes se ukázalo, že jsem dobře udělal, když jsem se odvrátil od tohoto projektu. Ten se zaměřil, pouze na posílení Občanské platformy a nikoli na posílení demokracie v naší zemi.“

Continue Reading

Aktuality

Lech Walesa a omluva Jaroslawovi Kaczyńskému

Published

on

Soud v Gdańsku odsoudil Lecha Walesu k omluvě za to, že veřejně tvrdil o Jaroslawovi Kaczyńském, že to on je zodpovědný za pád letadla s jeho bratrem a polskou delegací u Smolenska. Lech Walesa se svou „bodrostí“ dnes uráží politiky vládní strany PiS – tak nějak kde se dá. Jeho prohlášení zavání často jakýmsi uhranutím sama nad sebou: „Přivedu dva miliony lidí na demonstraci proti vládě“ nebo žádal Brusel: „Nerad mluvím o Polsku špatně, ale nemám na výběr. Pokud jste v klubu, do kterého nepatříte, musí vás z něj vyhodit. Ztráta práva hlasování (v EU) je málo, musí nás vyhodit.“

Lech Walesa je podporován a citován polskými opozičními médii, ale u Poláků se už větší autoritě netěší. Ta byla drsně narušena zveřejněním jeho podpisu spolupráce s tajnou komunistickou policií a hloupostmi, kterými vysvětloval své tehdejší mimořádné příjmy (výhry v loterii).

Jaroslaw Kaczyński nepoužívá běžně žaloby, je zkušeným politikem, který má pro kritiku vůči sobě hodně posunuté hranice tolerance. Co ale nesnáší a vždy na to drsně reaguje je házení špíny na jeho tragicky zemřelého bratra Lecha Kaczyńského. To ostatně bylo podstatou žaloby a soudkyně, ačkoli podle průběhu soudu vůbec nebyla na straně Jaroslawa Kaczyńského, to musela uznat. Walesa nemusí platit odškodné, ale to, že se ON musí omluvit je neočekávané. Výrok není pravomocný

Continue Reading

Aktuality

Opravdu v Polsku vznikne stálá americká vojenská základna?

Published

on

Usilují o to už různé polské vlády, říká Radoslaw Sikorski, bývalý polský ministr zahraničí. Já sám jsem podepsal dohodu o jedné americké základně. V Polsku jsme doufali, že bude v Česku druhá. U nás měly být rakety, u vás radar. Ten ale nebude a u nás bude mnohem menší protiraketová základna.

Bavíme se o tom, zda by se americká rotační přítomnost nemohla změnit například podle norského vzoru: umístit u nás vybavení pro vojáky, kteří by dorazili, kdyby se něco dělo. Myslím, že nové členské země potřebují výraznou přítomnost spojenců, aby dokázaly odstrašovat. Ale ne zase tolik, aby snížily vlastní bezpečnost. Kdyby to byla třeba jedna nebo dvě brigády na členský stát, tak by Rusko nemělo právo být znepokojené a my bychom měli větší jistotu.

autor: Martin Ehl, celý rozhovor na aktuálně.cz

 

Continue Reading
Advertisement

Nejnovější příspěvky

Advertisement

Advertisement

Facebook

  • Polsko brzdí přijetí reformy trhu s elektřinou v EU 13.12.2018
    Zástupci EU si uvědomují, že je nutné se s problémem závislosti Polska na uhlí nějakým způsobem vyrovnat. V tomto ohledu představitelé Polska doposud selhávali, ale žádný návrh nepřišel ani z Bruselu. Studie od průmyslové asociace Eurelectric odhaduje potřebné investice do výrobních zdrojů elektřiny v Polsku na 128–148 miliard euro (3 311-3 825 miliard korun) do […]
    Jaromír Piskoř
  • Lubnauerová: Není koalice bez koaličního partnera 6.12.2018
    „V obecné rovině je to konec Občanské koalice. Ta měla být novou kvalitou. Vždy jsem doufala a snila jsem o tom, že je možné něco vybudovat podle nových pravidel. Podle zásad založených na důvěře, partnerství a především rozmanitosti. To, co se stalo znamená, že Občanská platforma změnila svůj název – uvedla Katarzyna Lubnauerová předsedkyně strany […]
    Jaromír Piskoř
  • Lech Walesa a omluva Jaroslawovi Kaczyńskému 6.12.2018
    Soud v Gdańsku odsoudil Lecha Walesu k omluvě za to, že veřejně tvrdil o Jaroslawovi Kaczyńském, že to on je zodpovědný za pád letadla s jeho bratrem a polskou delegací u Smolenska. Lech Walesa se svou „bodrostí“ dnes uráží politiky vládní strany PiS – tak nějak kde se dá. Jeho prohlášení zavání často jakýmsi uhranutím […]
    Jaromír Piskoř

Aktuality